Jautras un aizraujošas rotaļas bērniem – izmēģini jau šodien

Godaģimene.lv Godaģimene.lv

Atmini iedomātu priekšmetu
Šo spēli var spēlēt neietobežots cilvēku skaits, sākot ar diviem dalībniekiem. Viens no spēles dalībniekiem iziet aiz durvīm. Pārējie norunā, kurš no telpā esošajiem priekšmetiem jāatmin tam, kas atrodas aiz durvīm. Visi norunā dziedāt vienu dziesmu (vienalga, kādu). Aicina iekšā aiz durvīm stāvošo. Ja minētājs tuvojas priekšmetam, tad dzied skaļāk, ja attālinās - dzied klusāk. Ja minētājs nevar pateikt, kurš ir iedomātais priekšmets, tam jāiet vēlreiz aiz durvīm. Bet, ja atmin, tad aiz durvīm iet kāds cits.

Auksts vai karsts
Tev vajadzēs nelielu priekšmetu, ko paslēpt. Spēlētāji var spēlēt divatā.
1. Viens no spēles dalībniekiem aizver acis vai iziet no istabas, bet otrs pa to laiku paslēpj kādu priekšmetu.
2. Pirmais spēlētājs tver acis vai atgriežas istabā un sāk meklēt paslēpto. Ja meklētājs atrodas tālu no paslēptā “dārguma”, otrs saka: “Auksts, auksts!” Ja meklētājs tuvojas “dārgumam”, otrs saka “Siltāks, siltāks!”
3. Kad paslēptais jau gandrīz ir atrasts, var teikt: “tūlīt apdedzināsi nagus!” - un beigu beigās iesaukties: “Karsts!” kad paslēptais priekšmets ir atrasts, spēlētāji mainās lomām.
Šī ir sena un ļoti populāra spēle. Grūti iedomāties labāku nodarbošanos aukstām un pelēcīgi lietainām dienām. Turklāt šai spēlei nav vajadzīgi nekādi palīglīdzekļi un to var spēlēt jebkur. Slēpt var jebkādu mazu nieciņu, bet tikpat labi noderēs arī kāds gardums – konfekte vai auglis, kuru atradējs var gardu muti notiesāt.

Nebeidzamais stāsts
Tev vajadzēs papīru un rakstāmos, maisu vai somu. Dalībnieku skaits nav ierobežots.
1. Katrs bērns uz mazas lapiņas uzraksta kādu stāsta tematu. Katrs var aizpildīt arī vairākas lapiņas, tās visas salieciet maisā.
2. Izlozējiet, kurš sāks stāstu. Pirmais stāstītājs izvelk no maisa lapiņu, nolasa tematu un sāk stāstīt, liekot lietā visu savu iztēli.
3. Pēc brīža stāstītājs dod vārdu savam blakussēdētājam. Tas arī izvelk lapiņu un turpina stāstījumu, piepinot iepriekšējam stāstam jauno sižeta līniju.
Jo dažādāki būs temati, jo smieklīgāks iznāks stāsts. Iedomājieties, ka stāstā par daiļo princesi un pūķi jums piepeši jāiesaista ķenguri vai ūdensžurkas, bet tūlīt pēc tam ceļojums gaisa balonā. Spēle būs vēl interesantāka, ja bezgalīgo stāstu papildināsiet ar teatrālām kustībām.

No Kubas atpeldēja kuģis
Dalībnieku skaits nav ierobežots.
1. Visi sasēžas aplī. Viens no spēlētājiem saka: “No Kubas atpeldēja kuģis. Tā kravas tilpnē stāv...” un nosauc kādu vārdu (vienojieties, vai der jebkurš lietvārds vai tikai sataustāmu priekšmetu apzīmējumi).
2. Nākamais spēlētājs atkal saka: “No Kubas atpeldēja kuģis. Tā kravas tilpnē stāv...”, bet viņam ir jānosauc vārds, kas sākas ar iepriekšējā spēlētāja nosauktā vārda pēdējo zilbi.
3. Tas, kurš nespēj izdomāt piemērotu vārdu, padodas un uzsāk jaunu spēles kārtu.
Šis ir diezgan sarežģīts spēles variants. Ja spēlētāji ir mazi, spēli var vienkāršot un kuģus piepildīt ar mantām, kas sākas ar vienu un to pašu burtu. Ja spēlētāji ir vecāki un tiem patīk strīdēties, novietojiet apļa vidū labu vārdnīcu: tad jums būs iespēja pārbaudīt, vai kāds no nosauktajiem vārdiem patiešām pastāv.

Mafijas meklēšana
Šai kāršu spēlei ir nepieciešamas pavisam parastas kārtis. No kāršu kavas paņemiet katram spēlētājam pa vienai kārtij. Piemēram, ja ir seši spēlētāji, paņemiet sešas kārtis. Kopā ar spēlētājiem izraugieties, kura no šīm kārtīm būs mafijas kārts. Vēlāk tā parādīs, kurš ir mafija. Tālākā spēles gaita ir šāda.
Spēles vadītājs sajauc kārtis un izdala tās spēles dalībniekiem. Neviens, protams, nezina, kuram ir tikusi mafijas kārts.
Spēlētāji sarunājas par vienalga kādu tematu. Turklāt mafija neuzkrītoši pamirkšķina ar aci vienam spēlētājam. Upuris sauc: "Es esmu sagūstīts!"
Pārējiem spēlētājiem nu ir jāmēģina atrast mafija. Kam ir kādas aizdomas, tas saka: "Es kaut ko zinu!" Tiklīdz vēl otrs spēlētājs izsaka aizdomas, spēles vadītājs dod komandu: "Viens, divi, trīs, aiziet!" Abi spēlētāji norāda uz aizdomīgo personu.
Ja viņi norāda uz vienu un to pašu spēlētāju, tad tam ir jāatklāj sava kārts. Viņš ir atmaskots, jo viņa vajātāji bijuši vienisprātis, un kārts laikam ir īstā.
Taču ja viņi norāda uz dažādiem spēlētājiem, neviena kārts netiek atklāta, un spēli sāk no jauna.

Izmantotie avoti:
Latviešu bērnu folklora, sastādījusi Vilma Greble. Rīga: izdevniecība Zinātne, 1973
313 spēles telpās, brīvā dabā, ceļojumā. R.: Jumava, 2008
Bērnu spēles. Spēles mājās. R.: Kontinents

Foto: Shutterstock.com